Svar på frågestunden

- vilka åker du med? är dom bra/dåliga? - hur gick det till när du blev antagen? - är det svårt med engelskan i skolan?

Jag åker med explorius och hitills har allt fungerat toppen. Här i usa är min organisation ICES och allt har fungerat bra med dom också, förutom min LC som vi bytte ut efter två veckor.
När jag blev antagen så började jag med mina ansökningshandlingar som sedan skickades iväg till usa för att organisationen där borta skulle börja att leta efter en familj åt mig.
Engelskan i skolan är inte svår längre, men i början hade jag jättestora problem och förstod hälften av allt som stod i läroböckerna. Nu är det ord ibland som jag inte förstår men det är mycket bättre.


har du varit/ska du på någon cheerleading tävling under ditt år?:)

Ja, vi skulle ha åkt på en för två helger sedan men den blev inställd på grund av svininfluensan. Nästa tävling är nästa helg och jag tror att den är i Columbus. Det längsta vi ska åka iväg under året är fem timmar tror jag. Sedan ska jag även följa med till Indianapolis, Indiana och Orlando, Florida för att titta på när min värdsyster tävlar.


Fråga 1. Har du kommit in i det amerikanska "språket" sa att du både tänker, drömmer på detta eller måste du "översätta/omvandla" i skallen till svenska först?

Jag drömmer inte på engelska, för att jag drömmer inte alls här, det är skumt. Ibland tänker jag på engelska till exempel när jag ska räkna saker eller planera vad jag ska göra senare. Översätta till svenska gör jag inte längre, det går mer automatiskt i huvudet. Så det har blivit svårare nu att översätta saker från svenska till engelska när jag läser högt för amerikanarna ibland


Fråga 2. Det sägs att amerikanarna är så religiösa, går i kyrkan varje söndag och kyrkomöten och andra församlingsaktiviteter i veckan. Stämmer detta? Hur är det med "din" familj.

Japp, alla barnen här i skolan går till kyrkan och det är många som går på Youth Groups på onsdagarna här. Då träffas tonåringarna i kyrkan och hittar på saker. Själv har jag inte varit i kyrkan en enda gång sedan jag kom hit, haha. Min familj går inte heller i kyrkan så, fast på julafton tror jag att vi kommer att gå dit.


Fråga 2. Läste i någon tidning nyligen att amerikanarna ofta använder checkhäfte i stället för kontokort när de skall göra en betalning, kan väl inte stämma eller?

Jo, många här använder fortfarande checkar. När de ska betala större belopp eller som till exempel cheer avgifterna använder dom flesta checkar till att betala med.


Lite frågor dårå:)) 1. Vad har varit/är det bästa under din tid i USA?

Det bästa med min tid i usa är allt nytt som jag har fått varit med om, att få uppleva en helt ny kultur. Och sen har det varit roligt att träffa så många nya människor som är intresserade av att veta vart man kommer ifrån och så. Vet inte om det är något positivt, men jag har verkligen lärt mig att uppskatta det jag har hemma.


2. Om du fick önska något som skulle vara annorlunda, vad skulle det vara i så fall?

Jag tror jag skulle önska att middagarna skulle vara annorlunda. Dels maten, det mesta som vi äter är väldigt fett, och dels vart vi äter den. Jag är van vid att sitta runt matbordet med min familj och prata om hur dagen har varit. Här äter vi antingen framför tv:n, i bilen eller ute på en restaurang. Vi har inte suttit och ätit runt köksbordet en enda gång sedan jag kom hit. Sen kan jag ibland önska att huset skulle vara renare och mer städat, dom sprider saker omkring sig och går in med skorna och sånt, och andra saker som jag tycker är äckligt.


3. Vilken organisation åker du med och hur stränga är de med att festa m.m.?

Jag åker med Explorius och ICES och vad jag vet är dom stränga och har nolltolerans när det gäller alkohol och droger och man blir hemskickad direkt om man skulle bli påkommen. Jag tycker helt enkelt inte att det är värt att riskera något då.


4. Vad var det första du tänkte när du såg din värdfamilj för första gången?

Det var mer att ”Är det här verkligen på riktigt” och ”Vad stora dom här” haha hur går det i skolan?


är det roligare än i sverige?

Skolan går bra, den är lätt och man får lätt högsta betyg om man pluggar, vilket jag brukar slarva med ibland men man blir lätt godkänd i alla fall. Skolan är roligare för att det är mer aktiviteter och ”School Spirit”. Det tråkiga är att klockan som ringer styr allt. Om man är färdig med allt på en lektion så MÅSTE man stanna kvar tills klockan ringer och då strömmar alla ut i korridoren samtidigt.


skulle du kunna tänka dig bo där när du blir äldre?

Jag vet inte riktigt. På ett sätt Ja, för att jag tycker om landet och det är en mer avslappnad stämning här. Men jag tror jag skulle sakna Sverige för mycket. Mycket här i Usa blir lätt ytligt.


Hur mycket kostade det att va utbytesstudent, vill nämnligen själv bli det :)

Jag tror jag svarat på det tidigare. Det är ganska dyrt att åka som utbytesstudent. Jag tror du får räkna med ca 80- 90 000 för själva resan och sen fickpengar på det ca. 2000 kronor i månaden.


Om man åker när man är 16 blir man junior eller sophomore?

Jag skulle gissa på att dom placerar dig som en junior, allt beror på skolan. Juniors är de som fyller 17 någon gång under sitt år ex Augusti- Juni


Finns de snygga killar om man jämnför med sverige? hahaha..

Hmm, dom ser okej ut i ansiket vissa av dom. Men stilen på min skola är lite lantligt, eller ganska mycket lantlig. Många killar går i beiga kängor, pösiga jeans och en hoodie…


Hej sundis :) Jag ahr länge funderat på att åka och studera i´usa och nu bestämt mig för att gå på college istället efter jag gått ut gymnasiet. Anyhow, till frågan. Vad är det som måste göras hos tex ambasaden innan man åker, avgifter och dylikt? Ahh, ambassaden, hata alla papper som man måste fylla i.

Jag kommer faktiskt inte ihåg, haha, jag vet att det var 4-5 papper att fylla i i alla fall. Om du åker med en organisation så hjälper dom dig med pappersarbetet, det är lättare :)

Kommentarer
Postat av: joanne

saknar dig så mycket my love! only seven more to go until we meet again ;D

2009-11-07 @ 00:44:52
Postat av: Farmor

Hej Hjärtat Farmor vill bara säga att vi åker till Gran Canaria en vecka den7/11 ,så vi hörs först om en vecka när vi kommer hem Puss Farmor var rädd om dig.

2009-11-07 @ 06:19:34
Postat av: Anneli

Har sett i många utbytesbloggar hur de svarar på frågan vilken årskurs man blir placerad i beroende på ålder och jag tror själv att det är väldigt olika (som du säger, det beror nog främst på skolan). Jag var 15 när jag åkte och jag fick välja om jag ville vara junior eller senior.

2009-11-07 @ 13:10:19
URL: http://anneli1983.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0